21/11/2017

Vražda v Orient-expresu

Vražda v Orient-expresu jako naprosto geniální musthave úplně pro každého

Autor: Baru

Přestože jsem již za několik let obsese čtením prostřídala v rámci mého vlastního samozvaného programu „začni číst trochu dospělejší literaturu“ fakticky hodně žánrů, označovat se za fanouška detektivek jsem ještě nikdy neměla tu čest, a co vám budu povídat, za život jsem jich přečetla asi tolik, že bych to dokázala napočítat na prstech jakékoli postavy ze Simpsonů, protože ty je maj, kdovíproč, vždycky jenom čtyři. Stejně jako tento žánr pro mne byla i Agatha Christie velká neznámá a ve spojení s těšením se na filmovou rekonstrukci mého milovaného Kennetha Branagha (mimochodem, právě startuje v kinech a neměli byste si ji nechat ujít), novým vydáním této knihy Knižním klubem a naprosto báječnou obálkou bylo rozhodnuto.


Jugoslávská železnice zavalená sněhem, na které společně s Orient-expresem v závějích sněhu vězí 16 cestujících.  Záhadná skvadra lidí naprosto odlišných národností a sociálních skupin nepochopitelně zcela náhodně umístěna do jednoho vagonu na trase Istanbul-Calais. Ruská kněžna a její německá komorná, maďarský hrabě s hraběnkou, tajemník a anglický komorník, švédská misionářka přátelící se s upovídanou zasloužilou Američankou, italský gangster, ledově vypadající Angličanka a armádní veterán. A pak je tu vlastně jeden zavražděný muž. A jeden geniální vyšetřovatel. Hercule Poirot. 

Ocitáme se v neuvěřitelně prekérní situaci, kdy se každý společně se svou minulostí a tajemstvími nyní stává hlavním podezřelým, okolnosti vraždy jsou více než zvláštní a na místě činu se zjeví důkazy, mezi kterými na první pohled neexistuje žádné uvěřitelné spojení. Mezi cestujícími však stále číhá vrah. Anebo jsou dva? A kdo bude dalším na řadě svíjejícím se pod údery nenalezené vražedné zbraně?

V první řadě mě hned na začátku naprosto vyvedl z míry styl psaní Christie, jelikož s tak seriózním, inteligentním, barvitým, čtivým a velice ozvláštněným stylem psaní jsem se setkala úplně poprvé, a sic jsem si nad tím prvních pár stránek lámala hlavu, přibližně po pár desítkách stran jsem si na tenhle styl přivykla jako na žádný jiný, četl se mi neskutečně dobře a celých 250 stránek jsem zhltla doslova na jeden zátah za jeden večer. A rozhodně to nebylo pouze čtivým stylem, který mě neustále popoháněl dál. Děj příběhu měl velice svižný spád, zápletka byla dokonale nerozmotatelným klubkem, mozkové pochody hlavního hrdiny se mi neuvěřitelně zalíbily a šokující závěr důmyslně se opírající o lidskou psychologii mezi svými literárními kolegy ještě zdaleka nemá obdoby.

Zvláštní a velice zajímavě podané bylo také prostředí, ve kterém se příběh odehrává, leč není to úplně obvyklá kulisa a opět jsem se s tím setkala poprvé. Společně s rozmanitým hlavním představenstvem, brilantní zápletkou a fantastickým mozkem a charakterem Hercula Poirota to bylo prostě božské, věřte mi.

Vražda v Orient-expresu je po hodně dlouhé době knížka, které jsem s klidným a čistým svědomím dala plné ohodnocení a neměla k ní prakticky žádné výhrady. Agatha Christie splňuje úplně všechny předpoklady kvalitního románu a tenhle je zatím jediný svého žánru, který všechny mé požadavky naprosto uspokojil. Protože Vražda v Orient-expresu je namouduši nejen skvělý, ale naprosto, naprosto geniální musthave úplně pro každého. Pro scifaře, fanynku young adult románků, čtenáře fantasy zbožňujícího jednorožce, zarytého milovníka hrabajícího se v historii, fanouška krveprolití Jo Nesba nebo romantičku zaplňující svůj toreadlist zásadně jen tituly z červené knihovny. Je to prostě taková kultovka. Krátká, svižná, příjemná a nikdy neumírající. A já ji za sebe můžu doporučit všemi deseti jako už dlouho nic.


Děkujeme společnosti Euromedia Group, a.s., za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm